Кілометрові черги на кордоні
Жителі Західної України вже кілька місяців спостерігають ситуацію скупчення великовантажних фур, що стоять у черзі на митне оформлення при в'їзді до України. З явищем змирилися як з неминучістю, розуміючи, що вирішення питання залежить виключно від чиновників у Києві. "У вихідні та потім у понеділок-вівторок ми дійсно спостерігаємо великі скупчення великовантажного транспорту на кордоні. Оскільки ми стикаємося з цією ситуацією вже тривалий час, навіть звикли, що водії, котрі очікують дозволу на в'їзд до України, паркуються при дорозі, створюючи проблеми іншим автівкам. Багато фур стоїть на пункті пропуску безпосередньо перед знаком "Львів" безпосередньо на в'їзді до міста", - розповів 112.ua депутат Львівської міськради, засновник спільноти VARTA1 (оперативно повідомляє про події в регіоні) Ігор Зінкевич.
Останні кілька місяців проблеми виникали з оформленням на всіх митницях, але найгострішою ситуація залишається на Львівській (Галицькій) та Київській митницях, де в черзі очікують сотні фур, розповів 112.ua гендиректор транспортної компанії Riotrans Олег Гошко: "На пунктах пропуску з боку Польщі (Галицька Митниця) черги завжди були (колись більші, колись менші) у зв'язку з фізичною низькою пропускною спроможністю пунктів пропуску. Останні 3-4 місяці на тлі проблем з пропускною здатністю, що нікуди не зникли, черги стали просто величезними. Це пов'язано найчастіше з тим, що одну автівку нині оформляють за час, за який раніше оформляли три авто".
Якщо оформлення фури в стандартному режимі триває 30-40 хвилин, то під час додаткової перевірки митної вартості час очікування набагато зростає, зазначають учасники ринку. "Буває, що водії фур стоять у черзі не одну добу. У результаті замість трьох рейсів на місяць Україна - Польща - Україна вдається зробити тільки два — ось і головна бізнес-складова. Замість того, щоб їхати, водії стоять у чергах. Від 6 до 10 діб на місяць водій просто стоїть у черзі".
"Європейська бізнес асоціація" отримала 20 звернень від своїх членів зі скаргами на затримання з оформленням товарів і черги на кордоні. "Ми з розумінням ставимося до того, що митна служба перебуває в процесі зміни керівництва й налаштувати всі процеси досить швидко складно, але для прозорого бізнесу, який чесно платить всі податки та збори до бюджету, зміна керівництва - недостатня підстава, для того щоб миритися зі свавіллям митників",- сказала 112.ua виконавчий директор Асоціації Ганна Дерев'янко.
Звернення від компаній стали надходити в кінці серпня - на початку вересня. Якщо раніше на дії митниці взагалі ніхто не скаржився, то 20 скарг тільки від членів ЄБА - це дійсно багато. "Найбільше скарг надійшло на дії митників Київської та Львівської (Галицької) митниць, але проблеми є і з митницями в інших регіонах. Серед тих, хто звернувся, є як міжнародні, так і вітчизняні компанії, як оператори ринків, так і перевізники. Ми не розкриваємо компанії, що звернулися. Сподіваємося, що ті, хто скаржився і чиї звернення було передано керівництву Держмитслужби, у майбутньому не будуть зазнавати додаткового тиску з боку держорганів, тієї самої митниці. Ми добре пам'ятаємо, як це було в минулому, коли компанії "карали" за звернення до прозорих структур із проханням допомогти відстояти законні інтереси. Не хотілося б повертатися в темні часи, коли прозорий бізнес зазнавав серйозних проблем через те, що не платив хабарів, а ті, хто не гребував корупційними ризиками, мали перед ним переваги", - сказала Ганна Дерев'янко.
Переважна більшість скарг компаній пов'язані із затриманнями в митному оформленні у зв'язку з дискусіями навколо митної вартості товарів.
"Донедавна ми були впевнені, що подібне залишилося в минулому. Вже багато років таких питань не виникало. З практикою за всяку ціну довести більш високу митну вартість товарів (від якої залежить розмір мит, - ред.) і, відповідно, за всяку ціну домогтися підвищення бюджетних відрахувань бізнес востаннє стикався років п'ять тому.
Останнім часом контракт, інвойс (документ, що надається продавцем покупцю і містить перелік товарів і послуг, їхню кількість і ціну, за якою вони поставлені покупцеві, формальні особливості товару (колір, вага тощо), умови поставки і відомості про відправника та одержувача, - ред.) в окремих випадках, додаткові документи, які компанії з власної ініціативи могли надавати митниці, були вичерпним списком документів, що підтверджують справедливу митну вартість товару. Цих документів цілком достатньо для здійснення митного оформлення", - підкреслила Дерев'янко.